Rozhovor se zakladateli, vlastníky a manažery KARE Design GmbH
40 let společně vedou osudy KARE – co je klíčem k úspěchu?
Podnikáte spolu 40 let, kamarádili jste se už na střední škole, trávíte spolu hodně času. Jak to zvládáte?
Peter Schönhofen (PS): Uplatněním principu „žij a nech žít“. Nebo jak jsme to vyjádřili v naší kampani oslavující 40 let nábytkového šílenství KARE: „Pokud vám to vyhovuje, jděte do toho“.
Jürgen Reiter (JR): Jednáme spolu se vzájemným respektem a flexibilitou. Tímto způsobem rosteme společně.
Za kterou část podnikání jsi rád, že se o to stará ten druhý?
PS: Nápady na design, nákup a finance.
JR: Zastupování společnosti navenek.
Která událost pro vás jako obchodníka byla v posledních letech největší výzva?
PS: Jednoznačně pandemie covidu.
JR: Covid a následné otřesy trhu v zemích, ze kterých získáváme naše produkty.
Od koho nebo od čeho se můžete po 40 úspěšných letech ještě učit?
PS: Z každé nové situace - jako majitel firmy musíte vždy myslet a chovat se jako start-up.
JR: Z naší sítě kreativních lidí, od lidí se zvídavou myslí a z další generace.
Co vás udržuje mladými ve vašich nápadech?
PS: Touha přinášet do světa každý den něco nového a správného. A přesvědčení, že společnost funguje obnovou a týmovou prací.
JR: Každodenní výzvy na neustále se měnících trzích: každý den vám jako firmě přináší nové, nečekané úkoly. Změna je jediná konstanta.
Z pohledu společnosti, bez jaké zkušenosti v obchodním životě byste se s radostí obešli?
PS: Všechno je to o výzvách – tak byznys funguje a v tom je jeho přitažlivost.
JR: Jak to vidím já, pokud nejste zkoušeni, nemůžete se těšit z úspěchu.
Kdybyste byl jeden den prezidentem demokratické světové vlády, co byste dělal?
PS: Postaral bych se o to, aby bylo jídlo pro každého a spravedlnost, kde by to bylo možné.
JR: Vůdci národů, kteří by chtěli mezi sebou bojovat, by byli zavřeni v místnosti, dokud nedosáhnou dohody. Násilí nepřichází v úvahu.
Co se v KARE v příštích letech změní?
PS: Lidé mají nyní spoustu příležitostí ke konzumu, a proto je autentická komunikace se zákazníky zásadním faktorem. Hodnota obchodního vztahu se značkou a firmou již není založena pouze na faktických kvalitách. Tomu se přizpůsobujeme.
JR: Digitální revoluce nás stále zaměstnává. Změní se prodej nábytku, obchody převezmou novou roli teaserů a úplně jiná bude účast na veletrzích. Nové směry ukazuje i nezbytné sladění ekologie a ekonomiky.
Dokončete tyto věty:
S největší pravděpodobností se budeme hádat...
PS: O cestě, nikdy ne o cíli.
JR: V rámci naší produktové řady je to nekonečný proces slaďování vhodnosti pro velký trh a ambiciózního designu.
Jsme ve shodě...
JR: O našich cílech a hodnotách, jako je tolerance, filantropie a kosmopolitismus. Pro nás tyto hodnoty nejsou obchodovatelné.
PS: Kam směřuje cesta naší společnosti a jak bychom měli hodnotově jednat. A souhlasíme s tím, že KARE zůstane vždy drzé a nekonvenční.
Kromě vašeho kolegy z generálního ředitele dostanete nejlepší rady od...
PS: Našich obchodních partnerů a přátel z naší celosvětové sítě.
JR: Zdravého rozumu.
Nepřikládáte žádnou důležitost...
PS: Okázalé etiketě a dalším formalitám.
JR: Postavení.
Líbí se mi naše adoptované město Mnichov, protože...
PS: Toto město je tolerantní a flexibilní a vždy potkáte vzrušující lidi.
JR: Mnichov je dokonalým mixem kvality života, ekonomické prosperity a pocitu domova.
Mým hlavním faktorem obchodního úspěchu je...
PS: 90 % potu a 10 % nemít smůlu.
JR: Tajemství úspěchu je neustálá touha, stejně jako pozornost k detailu a tvrdá práce. Talent a štěstí také nebolí.
Můj nejlepší způsob relaxace je...
PS: Cyklistika v přírodě.
JR: Na pohovce doma s mým psem Toto.
Kdyby mi víla kmotra splnila jedno přání, přál bych si...
PS: Abych uměl létat.
JR: Aby se naše společnost opět vyznačovala větší tolerancí, empatií a porozuměním. A že by populističtí demagogové přestali rozdělovat společnost lží a překrucováním. Moje hluboké přesvědčení, že láska je nakonec vždy silnější než nenávist, mi dává naději.
Pro mladé začínající podnikatele doporučujeme ....
PS: Aby svému nápadu pevně věřili, ještě více na něm pracovali a nikdy se nevzdávali.
JR: Vždy je příliš brzy to vzdát. A nevyužít šanci je příliš riskantní.
Citáty Petera Schönhofena
O nápadech na vybavení mimo mainstream
Pevně věřím, že nikdo nemusí žít s běžným konzumním nábytkem. S trochou fantazie může doma každý vyjádřit svou osobnost s charakteristickým vzhledem.
O podnikání
Podnikání vychází z motivace: chcete dělat něco, co si můžete sami navrhnout a za co jste zodpovědní – to mě pohání i dnes.
O udržitelnosti
Udržitelné myšlení znamená nepohlížet na nábytek jako na věci na jedno použití. Nábytek, který je zaměnitelný a co nejlevnější, nemá v našich očích budoucnost. To je to, na co se zaměřujeme. Začíná to u produktových řad, které jsou navrženy jako vysoce kvalitní nábytek s dlouhou životností. Cenné suroviny pocházejí z legálních zdrojů a v logistice se spoléháme na partnery, kteří fungují udržitelně.
Citáty Jürgena Reitera
O designu
Životní postoj nevzniká pouze z funkce. Design a bytové dekorace přispívají k prostředí, ve kterém se cítíme dobře. Tento faktor dobrého pocitu také hraje roli ve zdraví. To mě obzvlášť zajímá.
O podnikání
Firma je společenská organizace, která není jen o údajích z rozvahy. Jde o to rozvíjet lidi, zacházet s nimi správně, dát jim svobodu a důvěru. Zaměstnanci jsou nejdůležitějším aktivem společnosti.
O týmu a zaměstnancích
Myšlenku KARE jsme dokázali rozjet jen proto, že máme dobrý tým. Bez dobrých zaměstnanců ničeho nedosáhnete.